Samen zoveel mogelijk toeristen naar Moerdijk halen

  1. Homepage
  2. Geen onderdeel van een categorie
  3. Samen zoveel mogelijk toeristen naar Moerdijk halen
Samen zoveel mogelijk toeristen naar Moerdijk halen

Samen zoveel mogelijk toeristen naar Moerdijk halen

Ruim 19 miljoen toeristen bezochten vorig jaar Nederland. In 2030 zijn dat er naar verwachting maar liefst 29 miljoen. En die gaan dan echt niet alleen naar Amsterdam, of elders in de randstad. Volop kansen dus voor de regio West-Brabant en Moerdijk; we hebben genoeg te bieden. Maar hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk toeristen en recreanten kiezen voor Moerdijk en omgeving? Sleutel tot succes: samenwerken!

Als ondernemer alleen is het geen makkelijke opgave om de internationale markt effectief te benaderen. En als gemeente of belangenorganisatie ‘at random’ proberen met een actie of campagne toeristen te bereiken is vrij nutteloos. Maar wanneer de krachten worden gebundeld groeien de mogelijkheden en de kansen op succes.

Elkaar opzoeken

Ondernemers uit verschillende sectoren maar met gezamenlijke belangen kunnen elkaar bijvoorbeeld opzoeken. Dat kan verrassende nieuwe producten en diensten opleveren. Speciale arrangementen bijvoorbeeld. Kwestie van voorzieningen en activiteiten op elkaar afstemmen, maar ook behoeften. Gemeente en belangenorganisaties kunnen waar mogelijk ondersteunen en zorgen dat er goede randvoorwaarden zijn om initiatieven te ontwikkelen. Goede en actuele informatievoorziening bijvoorbeeld, campagnes ontwikkelen of aanhaken bij bestaande regionale of landelijke campagnes.

Over de gemeentegrenzen

Behalve samenwerken is ‘groter denken’ (als in over de gemeentegrenzen) een andere belangrijke factor. Afstanden zijn nog nooit zo relatief geweest. Bezoekers reizen zonder problemen wat kilometers extra om nog even die specifieke bezienswaardigheid mee te pikken. En dus kan Moerdijk ook in beeld komen bij bezoekers aan bijvoorbeeld Breda of Rotterdam, of de Biesbosch. Waarbij zoiets als gemeentegrenzen voor diezelfde toeristen en recreanten er niet toe doen. Niet belangrijk of iets in Willemstad of Zevenbergen te doen is, het gaat er gewoon om of het de moeite waard is om op af te komen.

Andere manier van denken

Dat vraagt ook een andere manier van denken. Van buiten naar binnen, als het ware uit onze vertrouwde bubbel. Af en toe even een andere pet opzetten, om net die kansen en mogelijkheden te spotten. Samenwerken, elkaar de bal toespelen als misschien niet jij, maar wel een collega of plaatsgenoot ergens kan inspringen.

Samenwerkingsverbanden

Inmiddels is Moerdijk aangesloten bij diverse samenwerkingsverbanden op het gebied van toerisme en recreatie. Zuiderwaterlinie en de Vereniging Nederlandse Vestingsteden bijvoorbeeld, waarin vestingsteden samenwerken. Waterpoort, waarin gemeenten en organisaties op de grens van Noord-Brabant, Zuid-Holland en Zeeland de krachten bundelen. NLDelta, dat natuur, economie en leefbaarheid in Biesbosch en Haringvliet ontwikkelt. En Expeditie Haringvliet, het Toeristisch Fonds Moerdijk en omliggende VVV’s en toeristenbureaus waaraan Moerdijk op diverse manieren bijdragen levert.

Kansen in de omgeving

Allemaal met hetzelfde doel: zodat zoveel mogelijk toeristen en recreanten kiezen voor Moerdijk en als het even kan hier ook nog ‘blijven plakken’. Daar worden we allemaal beter van. Met bijvoorbeeld de Vestingstedendagen in oktober in Willemstad in het vooruitzicht, de Ronde van Spanje die volgend jaar augustus door Moerdijk komt, maar ook het groeiend aantal bezoekers van de Biesbosch, de groeiende interesse in bijvoorbeeld religieus erfgoed en de groei van het aantal bezoekers van Designer Outlet Roosendaal: het zijn maar een paar voorbeelden van kansen in de omgeving waar we als Moerdijkse ondernemers vol op kunnen inzetten. En als het even kan dus samen, want daar plukken we allemaal de vruchten van.